انتخاب عنوان زیبا به منظور تصویر
دانش آموزدراین جا عنوانی کوتاه، انشاهای جشنواره خوارزمی مناسب وزیبا برای تصویر انتخاب مـی کند.
جزئیـات تصویر(رنگ، خطوط، عناصر ...):
در این جا دانش آموز هرآنچه را کـه از برون تصویر مشاهده مـی کند وهرآنچه را کـه از درون تصویر (پس زمـینۀ تصویر) مـی بیند ومخیل مـی کند، درون قالب یک یـا دوبند بـه صورت انشایی وکاملاً آزاد وخلاقانـه وباتوجه بـه ارتباط عناصر وپیکرۀ تصویر وبدون توجه بـه ساختار کتاب(مقدمـه، بدنـه ونتیجه)مـی نویسد. (بین 5- 8 سطر)
پیـام تصویر
در این جا دانش آموز پیـام ویـا پیـام هایی کـه از تصویر برداشت مـی کنددر یک بند( بین 2- 5 سطر ) مـی نویسد.
بخش دوم: انشاهای جشنواره خوارزمی نگارش متن (مجموع بین 15- 20 سطر) نمون برگ ب) نگارش ـ جشنواره ی نوجوان خوارزمـی
نام و نام خانوادگی: استان: منطقه:
نام و نوع مدرسه:
انتخاب موضوع/ نام موضوع
ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب مـی کند. انشاهای جشنواره خوارزمی سپس دانش آموز به منظور موضوع انتخابی خود،به روش بارش مغزی ، با توجه بـه تصویر ( برونـه و درونۀ تصویر) معناسازی وخوشـه سازی مـی کند.(در ذهن )
بند مقدمـه
دانش آموز - آن چه کـه قرار هست در بند تنـه بنویسد- یعنی بخش از خوشـه سازی ها و معناسازی ها را درون بند مقدمـه ،معرفی کلی مـی کند. انشاهای جشنواره خوارزمی درون واقع دانش آموز ، درون این بخش ،مقدمۀ متن خود را مـی نویسد. بـه بیـان دیگر نویسنده ؛ بخش مقدمـه را بـه معرفی موضوع و بیـان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص مـی دهد.مـی توان گفت ؛ نویسنده در بند مقدمـه طرز تفکر وبرداشت خود را از موضوع مـی نویسد.( بین 2- 5 سطر)
بند تنـه/بدنـه
بند تنـه بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیـازی نیست کـه دانش آموز هر آنچه درون تصویر مـی بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد.زیرا مشاهدات خودرا از تمام اجزا وعناصر درون بخش تصویرخوانی (توجه بـه جزئیـات) نوشته است.آنچه ارزش دارد؛این هست که دانش آموز، آن سه یـا چهار ریز موضوع را کـه از تصویر،معناسازی کلی انجام داده هست ودر واقع بخش یـا بخش هایی ازتصویر ،ریز موضوع نوشته اش در بند های تنـه قرار گرفته است؛ درون بند بدنـه بـه صورت جملۀ موضوع مـی نویسد وجملات موضوع را رابا شرح، تفسیر، توضیح، دلیل وتأیید و... تقویت ،پشتیبانی و حمایت مـی کند.
در واقع هریک از معناسازی کلی ، موضوع نوشتۀ فرد درون بخش تنـه خواهد بود.به طور مثال اگر دانش آموزی یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ،چهار واژه خوشـه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند درون بخش بدنـه خواهد بود.(بین9- 13سطر)
بند نتیجه
آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز ،بند نتیجه است. درون این مرحله دانش آموز مـی بایست از نوشته اش جمع بندی تأثیرگذار وتفکر برانگیز داشته باشد. متن تولیدی فرد درون پایـان مـی بایست فرجام خوش ،تفکربرانگیزوتأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)
بخش سوم: خوانش،دانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشدو نیـازی نیست کـه بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان، جزئیـات تصویر وپیـام را) بخواند.
[نمونـه کار تصویر نویسی جشنواره خوارزمـی :: ورق پاره های مشق ... انشاهای جشنواره خوارزمی]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 12 Aug 2018 06:09:00 +0000